Jak ograniczyć słodycze i chudnąć?

utworzone przez | lis 30, 2022 | Czynniki chorobotwórcze, DIETETYKA, Odżywianie wg TCM, PROFILAKTYKA

Słodycze – chyba każdy z nas ma swój ulubiony słodki przysmak. Jednak czy wszyscy mamy umiar i odpowiednio je dawkujemy? 

Dzisiaj chciałabym poruszyć bardzo ważny temat- jak ograniczyć słodycze i chudnąć

Przeprowadziłam kilka ankiet na Facebooku i Instagramie , wynika, że bardzo dużo osób przyznaje się do uzależnienia od słodyczy, co lepiej większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że nadmiar szkodzi, a gdy drążę temat jeszcze głębiej to większość osób teoretycznie wie jak ograniczyć słodycze, ale niestety nie umie wprowadzić w życie i zamiast chudnąć to tyje. Często próby do porzucania słodyczy kończą się niepowodzeniem. Z mojego doświadczenia wynika, że porażka jest związana ze zbyt rygorystycznym podejściem, bardzo często chcemy to zrobić na 100%. Czy to jedyna droga? Co wybierasz?

  • Szybko na chwilę
  • Powoli, a skutecznie?

Jeśli wybierasz drugą opcję to zapraszam Cię do dalszej części wpisu

Po co chcesz ograniczyć słodycze?

To podstawowe pytanie jakie powinnaś/powinieneś sobie zadać. Jakie czynniki czy okoliczności powodują, że chcesz podjąć tę próbę? A może jednak trzeba zacząć od początku?

Zacznij od początku

  • Po co jem słodycze?
  • Co mi to daje?
  • Kiedy je jem?
  • W jakich okolicznościach?
  • Skąd biorą się Twoje wyrzuty sumienia lub obwinianie?
  • Czy sięgam po nie kiedy jestem głodna/y czy może jednak są formą zachcianki?

Widzisz sens tych pytań? Jak wypadły Twoje odpowiedzi? Zapisz sobie na kartce. A teraz lecimy dalej.

Jak styl życia wpływa na ograniczenie słodyczy?

W kwestii nadprogramowego spożywania słodkości musimy pamiętać o tym, że nic się nie dzieje bez przyczyny. Jest to temat bardzo rozległy i trzeba temu przyjrzeć się bliżej. Być może przytłacza Cię sytuacja w pracy? Bierzesz na swoje barki zbyt dużo obowiązków? Sytuacja w rodzinie nie daje Ci spokoju? Nie masz wsparcia najbliższych, czyli po prostu brak Ci zasobów. Pisząc o zasobach wcale nie myślę tu o kwestii materialnej, ale chociażby czy masz czas, aby ugotować sobie coś zdrowszego, zjeść śniadanie czy obiad na czas. Czy wszystko robisz w biegu? A jak w biegu to…… łapiesz to co masz pod ręką

 

Często potrzebujesz więcej zrozumienia, mniej oceniania. Zaakceptuj to na co nie masz wpływu. Chociażby skoczek narciarki – nie ma wpływu jaki wieje mu wiatr, raz mu sprzyja, a innym razem utrudnia, skacze w takich warunkach w jakich otrzymał sygnał do skoku. Podobnie Ty działaj w takiej przestrzeni w jakiej się znajdujesz i wykonaj tyle ile możesz, nie musi być 100%. Często tak bywa, że stawiamy sobie zbyt wysoką poprzeczkę. Lepiej postawić sobie mniejsze oczekiwania i je zrealizować. Brak tolerancji dla błędów powoduje przerwanie działań. Dlatego:

  • Doceniaj małe sukcesy
  • Zamieniaj “porażki” na “doświadczenia”
  • Zrób sobie plan dopasowany do swojej sytuacji rodzinnej, czasowej

Twoje działania często związane są z myślami. I podobnie jak z wiatrem masz je wspierające i te sabotujące, a często te sabotujące podpowiadają Ci trzeba się ukarać. Ale pytanie po co? Przecież wszystko można naprawić. Dzisiaj zrobiłas coś źle, to jutro zrobisz lepiej, chociażby zjesz mniej słodyczy. Jeśli zwykle jesz 3 drożdżówki, a dzisiaj zjadłaś tylko dwie, to bądź ze siebie dumna/y. W końcu zjadłaś/eś 33% mniej – to zwycięstwo. Nagradzaj się za małe sukcesy, bo duży sukces osiąga się małymi kroczkami. Sportowcy na to pracują latami. A Ty chcesz osiągnąc w miesiąć?

 

Zacznij od 5 kroków, by ograniczyć słodycze i chudnąć!

  1. Nie idź do sklepu głodna/y– Ma to sens, gdy pomyślisz o tym w ten sposób: Kiedy burczy Ci w brzuchu, chodzisz po sklepie i łapiesz za paczkę ciasteczek lub cukierków, by szybko zaspokoić głód. Teoretycznie jest to banalne, ale czy myślisz o tym, by przed pójściem do sklepu zjeść śniadanie czy obiad? Zacznij próbę od dziś!
  2. Pamiętaj, nie rzucaj słodyczy z dnia na dzień.  Jeśli na szali dajesz wybór wszystko albo nic, to ile wytrzymasz w takim reżimie? Tydzień, dwa, czy może miesiąc? Tego rodzaju katowanie niszczy Twoją psychikę, bo cały czas jesteś pod presją, cały czas w Twojej głowie są tylko zakazy.  A niestety zakazany owoc bardziej smakuje. Wtedy po kilku lub kilkunastu dniach rzucasz się na słodycze ze zdwojoną siłą.  Koniec końców efekt jest taki, że następuje powrót kilogramów w trybie natychmiastowym, czyli efekt jojo. 
  3.  Jeśli chcesz schudnąć czy mocno ograniczyć słodycze, zrób to wolniej, bez wyrzutów sumienia, że zdarzy Ci się wpadka. Nie traktuj jej jak porażkę, tylko kolejne doświadczenie, ponieważ każdy z nas ma słabsze dni. Pozwól sobie na popełnianie błędów. Pewnie to absurdalnie brzmi, ale tak jest jeśli nie dajesz sobie tolerancji błąd, to wtedy przerywasz, a w zasadzie kończysz rozpoczęta pracę. 
jak przestac jesc slodycze

 4. Jeśli zjesz już coś mniej zdrowego – nie załamuj się. Tylko zastanów się było tego powodem. Być może do tej pory tak odżywiałaś się, czyli działasz wg utrwalonych schematów. I tak jest, że przyzwyczajeń wypracowanych najczęściej latami nie jesteśmy w stanie zmienić w ciągu krótkiego okresu czasu. Trzeba zaufać małym krokom, analizować i wyciągać wnioski. Proces zmian/schematów wymaga czasu, dojrzewania, obserowania.

5. Nie nakładaj sobie kar! Pozwoliłeś sobie na całą tabliczkę czekolady, więc uznajesz, że wcześniejszy wysiłek poszedł na marne. Nic bardziej mylnego, powiedz sobie trudno, zdarzyło się, nie jestem idealna/y dzisiaj jest kolejny dzień, więc zakasam rękawy i zjem coś zdrowszego. Nie poddawaj się, w życiu porażki się zdarzają. Najważniejsze jest to, aby wziąć sobie do serca błędy, które popełniłeś i iść dalej! Małe kroki jeszcze szybciej zbliżają nas do wymarzonego celu, czyli do poprawy zdrowia i polepszenia naszej sylwetki!

Schudnij i ogranicz słodycze!

Zdaje sobie sprawę z tego, że zmiana nawyków żywieniowych nie jest łatwa, obecny zwariowany tryb życia również nam w tym nie pomaga. Ciągła gonitwa często hamuje nasze myślenie dotyczące tego, co powinniśmy spożywać. Ale pamiętaj- wszystko jest dla ludzi! Wystarczy wiara, wsparcie, systematyczność, umiejętność radzenia sobie i akceptowania porażek, których doświadczamy w życiu. W moim ostatnim newsletterze podałam przykład Kamila Stocha, który ma wzloty i upadki, ale ciągłą pracą i wiarą, skupianiu się na tym co pozytywne pokazuje, że można być długo na szczycie.

Jeśli chcesz poznać podejście Medycyny Chińskiej do ograniczania słodyczy to przeczytaj kolejny artykuł “Jak przestać jeść (niezdrowe słodycze” , bo nie chodzi o to by je wyeliminować na stałe, tylko by odżyskac nad nimi kontrolę – jeść mniej i tych lepszej jakości. Te artykuły to tylko namiastka tego co mam przygotowane na szkoleniu na temat ograniczania słodyczy, będzie motywująco, merytorycznie z pozycji Medycyny Chińskiej oraz zachodniej, tym razem będziemy wypraszać pasożyty z naszego organizmu. Podam skuteczny, naturalny i bezpieczny program antypasożytniczy. Życzę Ci, abyś motywował/a się do ciągłej zmiany,  a ja postaram się Ci w tym pomóc! Ogranicz słodycze bez rzucania ich na całe życie.

O mnie

ELŻBIETA KASZTELANIEC

Mikrobiolog
Dietetyk Medycyny Chińskiej
Pomagam odzyskać zdrowie poprzez zastosowanie prawidłowej diety opartej na Tradycyjnej Medycynie Chińskiej liczącej aż 3000 lat!
Prowadzę szkolenia i konsultacje indywidualne.

Więcej  o mnie

Więcej wyników wyszukiwania...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Najbliższe wydarzenie

  • Diagnoza z języka dla początkujących
    31 lipca 2022 - 29 lutego 2024
    00:00 - 23:59
  • DOŁĄCZ DO GRUPY NA FB

    elzbieta kasztelaniec
    Dołącz do społeczności, która jest zainteresowana zdrowym odżywianiem w oparciu o zasady Dietetyki Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.
    Znajdziesz porady, przepisy oraz informacje o dietetycznych wydarzeniach.
    Dzielimy się wiedzą i wymieniamy doświadczeniem.

    Share This
    https://pmb.teknik.uniga.ac.id/system/situs-gacor/ https://pmb.teknik.uniga.ac.id/user_guide/party-demo/ https://pmb.teknik.uniga.ac.id/user_guide/macau/ https://ppc.president.ac.id/store/gratis-uang-demo/ https://library.president.ac.id/event/demo-olympus/ https://library.president.ac.id/event/jp-gacor/ https://library.president.ac.id/event/to-macau/ https://library.president.ac.id/event/bola-parlay/ https://library.president.ac.id/event/keluaran-hk/ slot gacor https://fib.unand.ac.id/includes/demo-keren/ https://fib.unand.ac.id/includes/macau/ https://fib.unand.ac.id/includes/naga-hk/ https://fib.unand.ac.id/includes/casino/ https://fib.unand.ac.id/includes/sbobet/ https://bappedalitbang.mamujutengahkab.go.id/storage/demo/ https://bappedalitbang.mamujutengahkab.go.id/assets/rank/ https://adminsibisa.bimakab.go.id/public/files/uploads/create/buku/
    https://jackpot-1131.com/ https://letsgojp1131.com/
    https://kejari.bangka.go.id/wp-content/rank1/ https://kejari.bangka.go.id/wp-includes/rank1/ https://dukcapil.sulbarprov.go.id/wp-includes/css/eko/ https://cloud-rb.dephub.go.id/resources/test-demo/
    https://pmb.teknik.uniga.ac.id/system/situs-gacor/ https://pmb.teknik.uniga.ac.id/user_guide/party-demo/ https://pmb.teknik.uniga.ac.id/user_guide/macau/ https://ppc.president.ac.id/store/gratis-uang-demo/ https://library.president.ac.id/event/demo-olympus/ https://library.president.ac.id/event/jp-gacor/ https://library.president.ac.id/event/to-macau/ https://library.president.ac.id/event/bola-parlay/ https://library.president.ac.id/event/keluaran-hk/ slot gacor https://fib.unand.ac.id/includes/demo-keren/ https://fib.unand.ac.id/includes/macau/ https://fib.unand.ac.id/includes/naga-hk/ https://fib.unand.ac.id/includes/casino/ https://fib.unand.ac.id/includes/sbobet/ https://bappedalitbang.mamujutengahkab.go.id/storage/demo/ https://bappedalitbang.mamujutengahkab.go.id/assets/rank/ https://adminsibisa.bimakab.go.id/public/files/uploads/create/buku/
    https://jackpot-1131.com/ https://letsgojp1131.com/
    https://kejari.bangka.go.id/wp-content/rank1/ https://kejari.bangka.go.id/wp-includes/rank1/ https://dukcapil.sulbarprov.go.id/wp-includes/css/eko/ https://cloud-rb.dephub.go.id/resources/test-demo/