Oleje roślinne

Oleje roślinne

Stojąc przy sklepowej półce pewnie nie raz zastanawiałeś się jaki olej wybrać? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie musisz przede wszystkim wiedzieć jakie składniki olejów roślinnych są tak cenne dla naszego zdrowia? Są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe – NNKT. Kwasy te dzielimy na 2 grupy: omega-3 i omega-6

Jakie funkcje w organizmie pełnią NNKT?

  • Zwiększają przepływ krwi przez nasze naczynia krwionośne (żyły, tętnice)
  • Zwiększają siłę skurczu serca
  • Transportują tłuszcze we krwi
  • Łączą się z cholesterolem i pomagają obniżyć jego poziom we krwi
  • Zapobiegają powstawaniu zakrzepów (miażdżyca)
  • Budują błony komórkowe
  • Zapobiegają nadciśnieniu

Bez NNKT nasz organizm nie może prawidłowo funkcjonować!

Stosunek kwasów NNKT dostarczonych z pożywieniem nie powinien przekraczać:

omega-6 : omega-3

4 : 1

Taki stosunek pozwala na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Dlatego właśnie należy spożywać oleje roślinne – ALE JAKIE?

  • Okazuje się, że świetnym olejem roślinnym jest olej rzepakowy. Naukowcy dowiedli, iż zawiera on 10-12 razy więcej kwasów omega-3 niż tak wychwalana oliwa z oliwek.
Również stosunek kwasów omega-6:omega-3 w oleju rzepakowym jest idealny dla naszego organizmu, gdyż wynosi 2:1.
Zawiera kwas α-linolenowy, który jest prekursorem do powstania w naszym organizmie dwóch najistotniejszych z kwasów omega-3: dokozaheksaenowego i eikozapentaenowego (jaki to ma wpływ na organizm)
  • Na rynku dostępny jest również olej lniany, który zawiera trochę więcej kwasów omega-3, jednak jest dużo droższy i mniej trwały.
  • Olej rydzowy ma podobne dane jak lniany, natomiast ma dłuższy termin ważności
  • Oliwka z oliwek – przedstawić krótko dane
  • Mniejszą sławą powinien cieszyć się olej słonecznikowy, gdyż stosunek kwasów omega-6:omega-3 wynosi w nim aż 136:1, co jak wcześniej pisaliśmy znacznie odbiega od ideału 2:1 i zaburza równowagę w organizmie.

Spożywajmy zatem oleje roślinne, najlepiej w postaci surowej jako dodatek do sałatek, surówek czy musli, a jeśli już musimy smażyć, to wyłącznie na oleju rzepakowym;) Nadaje się do smażenia gdyż zawiera …

Share This