Fasolka mung dobrym pomysłem na ochłodzenie organizmu

utworzone przez | wrz 27, 2014 | DIETETYKA, Strączkowe

Fasolka mung, nazywana również fasolą złotą  (łac. Vigna radiata), to jeden z najbardziej wartościowych gatunków fasoli. Te drobne fasolki w kolorze od żółtego do ciemnozielonego należą do rodziny bobowatych i przybyły nas z Dalekiego Wschodu (Indie, Chiny, Malezja), gdzie ze względu na wyjątkowo dużą zawartość białka stanowią składnik wielu potraw. Fasolkę mung możemy spożywać zarówno w formie surowej (po skiełkowaniu, co w Polsce nazywamy “kiełkami sojowymi”), jak i gotowanej – w formie dań głównych, zup, past, makaronów, a nawet deserów!

 

Fasolka mung – jakie daje nam korzyści zdrowotne?

  • Jest bogatym źródłem pełnowartościowego białka roślinnego, wapnia, fosforu i innych składników odżywczych, takich jak żelazo, miedź, potas, cynk, selen, wapń oraz witaminy B1, B2, B5, B6, K, E, C i A.
  • Za sprawą wysokiej zawartości kwasu foliowego, manganu i magnezu fasolka mung ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie systemu nerwowego. Skutecznie łagodzi stres i napięcie psychiczne, które towarzyszy m.in. kobietom w ciąży;
  • Badania wykazały, że dieta z udziałem fasolki mung sprzyja obniżeniu ciśnienia, a także pomaga w regulacji stężenia cukru, trójglicerydów i cholesterolu we krwi.
  • Fasolka mung ma właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne, w związku z czym ekstrakt z jej nasion wykorzystywany jest w kosmetyce jako składnik minimalizujący ryzyko podrażnień.
  • Fasolka mung znana jest z działania moczopędnego, dlatego też pomaga pozbyć się obrzęków, które doskwierają nam głównie latem.
  • Ze względu na odtruwające właściwości ma korzystny wpływ na wątrobę i woreczek żółciowy.
  • Faolka mung spożywana pod postacią kiełków stanowi bogate źródło witaminy K (43% dziennego zapotrzebowania w 100 g) i witaminy C  (23% dziennego zapotrzebowania w 100 g).  Warto po nią zatem sięgnąć, kiedy dokuczają nam takie objawy jak pękające naczynka lub częste krwotoki z nosa, które są podręcznikowymi objawami niedoborów witaminowych.
  • W kiełkach fasolki mung znajdziemy również witaminy z grupy B, witaminę E, mangan, miedź, fosfor, magnez, żelazo, potas, cynk i selen oraz białko i błonnik.

 

Fasolka mung – jak ją klasyfikuje Medycyna Chińska

Wg  Medycyny Chińskiej fasolka mung ma smak słodki i jest chłodna termicznie. Co to oznacza w praktyce? Otóż fasolka mung:

  • ochładza nasz organizm nawet wtedy, gdy jest podana na ciepło;
  • wpływa na odbudowę płynów;
  • minimalizuje gorącą wilgoć w organizmie, przez co zmniejsza obrzęki, zwłaszcza kończyn dolnych;
  • działa moczopędnie;
  • oczyszcza letnie gorąco – działa ochładzająco, zmniejsza pragnienie i skutki udaru słonecznego, a nawet gorączkę;
  • wspomaga leczenie zatruć pokarmowych, biegunek oraz problemów z pęcherzem (bolesne oddawanie moczu);
  • usuwa wszelkie toksyny;
  • wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego spowodowanego Gorącem (to wymaga diagnozy u terapeuty)

fasolka mung 

Jak stosować fasolkę mung?

Fasolkę możemy stosować zarówno w formie kiełków, jak i w formie gotowanej. Forma spożycia fasolki zależy od naszej konstytucji.

  • Osoby, które mają w sobie dużo Gorąca oraz Śledzionę w dobrej kondycji, mogą spożywać fasolkę w formie kiełków (nawet na zimno). Osoby wychłodzone mogą spożywać kiełki, jednak powinny być one poddane obróbce termicznej. Można je lekko podsmażyć na maśle klarowanym i podać z jajecznicą lub kaszą jaglaną.
  • Na co dzień fasolkę raczej gotujemy i podajemy jako dodatek do zup, ryżu czy innych warzyw, a nawet łączymy z wodorostami.
  • Można ją przyrządzać jako herbatkę w okresie letnich upałów, by zapobiec wpływowi tzw. letniego gorąca. Wtedy należy podać ją z dodatkiem lukrecji, w proporcji 4:1. Dla przykładu, 60 g fasolki mung i 15 g lukrecji kruszymy lub miksujemy na gruby proszek, a następnie wrzucamy do termosu i zalewamy wrzątkiem.

 

Fasolka Mung – ostrzeżenia i przeciwskazania

Osoby mające w sobie dużo Zimna powinny zachować szczególną ostrożność podczas stosowania fasolki mung. Jeśli już chcą ją włączyć do diety, to najlepiej robić w upalne dni i wtedy, gdy jest podana na ciepło. W przypadku biegunki spowodowanej niedoborowym Zimnem Śledziony i Żołądka zdecydowanie powinny ją wykluczyć.

Z drugiej strony, dla osób z Gorącem fasolka mung jest bardzo dobrym rozwiązaniem na wyprowadzanie Gorąca z ciała lub usuwanie obrzęków. W okresie letnich upałów fasolka jest natomiast bardzo dobrą alternatywę dla zimnych produktów lub napojów prosto z lodówki.

 

Jak sam widzisz, w Medycynie Chińskiej dietę czy też terapię zawsze należy dobierać indywidualnie.

O mnie

ELŻBIETA KASZTELANIEC

Mikrobiolog
Dietetyk Medycyny Chińskiej
Pomagam odzyskać zdrowie poprzez zastosowanie prawidłowej diety opartej na Tradycyjnej Medycynie Chińskiej liczącej aż 3000 lat!
Prowadzę szkolenia i konsultacje indywidualne.

Więcej  o mnie

Więcej wyników wyszukiwania...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Najbliższe wydarzenie

  • 7 skutecznych kroków do oczyszczenia organizmu  z Wilgoci i Śluzu
    24 maja 2024 - 26 maja 2024
    00:00 - 23:59
  • DOŁĄCZ DO GRUPY NA FB

    elzbieta kasztelaniec
    Dołącz do społeczności, która jest zainteresowana zdrowym odżywianiem w oparciu o zasady Dietetyki Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.
    Znajdziesz porady, przepisy oraz informacje o dietetycznych wydarzeniach.
    Dzielimy się wiedzą i wymieniamy doświadczeniem.

    Share This